среда, 12. јануар 2011.

STELT




Mi smo čini mi se narod navučen na stelt tehnologiju. Imamo „stelt“ ekonomiju i „stelt“ mostove, pa što nebi imali i „stelt“ novu godinu. Ja sam recimo, tek pre par godina saznao istinu o takozvanoj pravoslavnoj Novoj Godini, pa pošto joj je vreme, da napišemo nešto i o tome. Preneću doslovce reči istoričara Slobodana Markovića, izrečene u radio emisiji „Peščanik“. Uživajte, tekst je veoma edukativan i zanimljiv, pa mu se nema šta dodati.

U vezi sa pitanjem kalendara postoji mnogo paradoksa. Jedan od njih je i da se doček Nove godine 13. na 14. januar naziva pravoslavna nova godina. To je jedan novoskovani termin koji nema veze sa istorijskim činjenicama. Naime, julijanski kalendar, kao što i samo njegovo ime kazuje, vezan je za rimskog vojskovođu Gaja Julija Cezara. Po njegovoj narudžbini taj kalendar je uveden 46. godine pre Hrista, s tim da ga je najverovatnije izradio astronom helenističkog Egipta, Sozigen. To je kalendar koji je bio daleko tačniji od prethodnog, ali koji je, dakle, delo jednog paganskog vojskovođe i jednog paganskog astronoma, tako da što se bilo koje hrišćanske crkve tiče, ona nema nikakvog razloga da bude vezana baš za taj kalendar. Druga stvar su nazivi meseci koje koristimo, koji su takođe paganski, od toga da neki označavaju rimske bogove, kao što su januar ili mart, do toga da juli i avgust označavaju rimske vladare, Julija Cezara i Avgusta Oktavijana. U samim nazivima kalendara i meseci prisutan je paganski karakter ovog kalendara.

Već od IV veka vodila se rasprava o tome kada treba proslavljati Uskrs. Posle skoro 13 vekova, u katoličkoj crkvi je 1582. reformisan kalendar i papa Grgur XIII je doneo bulu, čiji naziv sve govori – Inter gravisima, među najtežima. Bilo je potrebno 13 vekova da se to pitanje reguliše. O čemu je u stvari reč? Pošto julijanski kalendar zaostaje za astronomskom godinom otprilike na svakih 128 godina za jedan dan, od sabora u Nikeji 325. do te reforme nakupila se razlika između astronomske i julijanske godine, koja je u XVI veku iznosila deset dana. I zbog toga je tom papskom bulom odlučeno da nakon 4. oktobra 1582. ne svane peti nego 15. oktobar, da bi se tih deset dana uskladilo. Dakle, razlika je u XVI veku bila deset dana. Ali julijanski i taj novi gregorijanski kalendar nemaju isti stav prema prestupnim godinama, i to prema prestupnim godinama koje označavaju kraj veka, dakle, stotim godinama, i onda se dogodilo da na svakih 400 godina imamo tri godine koje nisu prestupne u gregorijanskom, a prestupne su u julijanskom kalendaru.

1700, 1800, 1900 i 2100. su godine koje su prestupne u julijanskom, a nisu prestupne u gregorijanskom i nakon svake takve godine uvećava se razlika između ova dva kalendara. Ona je između 1572. i 1700. bila 10 dana, između 1700. i 1800. 11 dana, 1800. i 1900. 12 dana, 1900. do 2100. 13 dana i tako dalje. Po julijanskom kalendaru Nova godina je 1. januara, a po gregorijanskom je trenutno četrnaestog. U pravoslavnoj crkvi nije sporna potreba da se reformiše julijanski kalendar, jer očigledno je njegovo zaostajanje za astronomskom godinom, međutim uvek je bilo sporno prihvatanje kalendara koji je donela katolička crkva - u tome je cela stvar. Zbog toga je na jednom saboru, koji je održan maja meseca 1923. u Carigradu i koji je okupio sve predstavnike pravoslavnih crkava, izvršena reforma julijanskog kalendara i to po projektu koji je podneo član srpske delegacije, naš poznati geolog i astronom Milutin Milanković.

Njegova shema kalendara naziva se reformisani julijanski kalendar i prihatile su je carigradska i aleksandrijska patrijaršija, grčka i kiparska arhiepiskopija, rumunska pravoslavna crkva, a mnogo kasnije i bugarska pravoslavna crkva. Nikada je nisu prihvatile srpska i gruzijska pravoslavna crkva, a ruska pravoslavna crkva ju je prihvatila, ali u vreme kada je patrijarh bio u pritvoru, pa je kasnije odbačena. Paradoks je u tome što mi nikada nismo prihvatili sopstveni predlog iznesen u Carigradu. Po toj reformi Nova godina je 1. januara, jer se gregorijanska i reformisana julijanska godina poklapaju. Milutin Milanković je izračunao da na svakih 3300 godina gregorijanska godina zaostaje za jedan dan i napravio je precizniji kalendar, na osnovu kojega godina zaostaje za jedan dan tek na svakih 28.800 godina. Ova dva kalendara se poklapaju do 2800. godine, kada će između njih doći do razmimoilaženja od jednog dana.

Vrlo je bitno napomenuti da nijedna pravoslavna crkva nije prihvatila praznovanje Uskrsa po reformisanom julijanskom kalendaru, već su sve zadržale stari julijanski kalendar. Te crkve su prihvatile samo proslavljanje nepokretnih praznika po reformisanom julijanskom kalendaru, koji je u stvari istovetan gregorijanskom - do 2800. Trenutno, pravoslavne crkve imaju tri različita stava po pitanju kalendara. Jedna jedina, mala pravoslavna crkva, finska, koja pokriva samo dva odsto finskog stanovništva, prihvatila je gregorijanski kalendar. One crkve koje sam već pomenuo su prihvatile reformisani julijanski, a četiri crkve - ruska, gruzijska, srpska i jerusalemska patrijaršija i dalje koriste stari julijanski kalendar.



5 коментара:

  1. Kada napišeš post da bi sebi učinio zadovoljstvo, to je OK.
    Kada to činiš da bi drugima priuštio to isto i to je OK.
    Ali kada na post nema komenttara, onda tu nešto ne "štima".
    Ljudima je potreban "povod" da bi se razveselili, jer smo "potonuli" do dna. Nema se kuda više.
    Dilema je večna, barem kada je u pitanju ovo veče.
    Treba će nam puno razboritosti i snage da se "sutra" osvestimo. Jer sa Novom godinom trebalo bi da započne "bolje sutra".
    Zar ne?
    Miša

    ОдговориИзбриши
  2. Da bi se osvestili, prvo treba da prestanemo da lažemo sebe.

    ОдговориИзбриши
  3. Ne znam da li "štima", ali u pitanju su istorijske činjenice, ništa više. A sad, kome se slavi neka slavi, ovo je slobodna zemlja, zar ne?

    ОдговориИзбриши
  4. U Srbiji se za Milutina Milankovića do skoro medju običnim svetom nije znalo, nigde se o njmu nije pričalo. Svetsko a naše, al džaba kad smo glupi.

    ОдговориИзбриши
  5. I Crna Gora uvede u mesto srpskog - crnogorski jezik. Verovatno su se discanzirali od "slobodne zemlje" uvidevši koliko je to pogubno.
    Raspolućeni smo da više nema gde.
    A naša golgota je započela u vreme kada je i pokrenuto razdvajanje opisano u ovom postu.
    Ah ta četri C u ocilu grba. Jedno drugom okrenuto leđima.
    Koliko smo "slobodna zemlja" vidi se što svi svetski umovi iz naše zemlje, SVETSKU SLAVU POSTIGOŠE u inostranstvu.
    Nada je da će se ostvariti deda Milojevo
    "PROROČANSTVO"
    Miša

    ОдговориИзбриши