„U želji
da ulepša svet, čovek poseže za čudom, još neviđenim, a suočava se sa tragičnom
i smešnom stvarnošću.„
Ne znam
da li se sećate filma Čudo neviđeno?
Jedan od onih za sva vremena, pogotovo kod nas. Inače ova tragikomedija događa se
u malom ribarskom mestu, na obali jezera, gde se se oduvek živelo na sličan
način: žene love ribu, rade i druge teške poslove, dok njihovi muževi sede u
kafani, udvaraju se konobarici, piju, mudruju i sanjaju novi i bolji život. Nekako
suviše poznato zvuči da bi bilo samo fikcija, zar ne?
Nasuprot njima,
Šćepan, prvi čovek u kraju, želi da od tog mesta stvori raj na zemlji i ljudima
pokaže nešto što nikad nisu videli! Sa strašću zanesenjaka započinje neviđeni
poduhvat: prokopati tunel kroz brdo, sve do mora, isušiti jezero i napraviti
plodnu zemlju koja će davati tri žetve godišnje. U ostvarenju ove velike ideje
pomaže mu nenadana pojava nove, mlade i lepe konobarice, koja svojim izazovnim
prisustvom pokreće meštane. Tako ljudi, omamljeni strastima, ne shvataju ozbiljno „čudo“ i opasnost koja im zaista
preti. Šćepanov pokušaj da promeni svet i učini ga boljim završava se
tragikomično. Umesto da se isuši jezero more plavi celo mesto.
Sad, ono
što slušamo prethodnih meseci neodoljivo podseća na gore pomenuti film.
Pogađate, radi se o projektu kanal
Dunav-Morava-Vardar-Egejsko more. I da se razumemo, ne sumnjam ja u dobre
namere ministra Baćevića, ono što me brine su rezultati i gubljenje vremena i
para. Da je pameti, neko bi pored tolike priče o depolitizaciji, profesionalizaciji
i potrebi da stručnjaci imaju veću ulogu, te stručnjake ponekad i nešto pitao,
pa do ovakvog predloga ne bi ni došlo. A oni kažu sledeće.
Gotovo
svi se slažu da jedan ovakav kanal, ako je glavni razlog transport, a trebao bi
da bude, nema mnogo smisla. Izgradnja ovakvih kanala pratila je prvu
industrisku revoluciju i uglavnom je početak gradnje vezan za XVIII i XIX vek.
Kanalima ove vrste voze se uglavnom masovni rasuti tereti kao što su rude,
pesak, kamen, žitarice i naftni proizvodi. Taj deo Srbije nama velikih rudnika,
gotovo je simboličan broj velikih fabrika, a tržišni poljuprivredni viškovi tog
kraja svakako nisu žitarice već voće i povrće koje se ne prevozi sporim
baržama. Takođe rafinerije su povezane naftovodima pa ni prevoz naftnih derivata
nije opcija. Uz to treba imati na umu da je transport na srpskim plovilima pao
sa 1584 miliona tkm 2007, na 726 miliona tkm 2011.
Ništa
bolja situacija nije ni sa potencijalnim tranzitom, jer Solunska luka nije,
niti će biti luka za transport rasutih tereta u Centralnu Evropu. Transportni
put Dunavom je mnogo boljih performansi i samim tim povoljniji za brodare.
Dunavom mogu da plove brodovi i sastavi sa baržama i nekoliko puta veći od onih
koji bi eventualno plovili na kanalu Dunav-Egejsko more. Veći brodovi i sastavi
imaju mnogo bolju produktivnost i niže troškove, tako da bi i pored kraćeg puta,
za većinu tereta prevoz ovim kanalom bio skuplji nego Dunavom. Takodje većina
robe koja se prevozi za Centralnu Evropu dolazi iz Crnomorskog basena i Turske.
Na kraju,
naše komšije Rumuni već su probali nešto slično. Naime Čaušesku je pre
tridesetak godina otvorio kanal preko Dobrudže između Dunava i Crnog mora koji
skraćuje plovni put za preko 400km. Izgradnja kanala je počela 1949, a delimično
završena i puštena u rad 1984. Ovaj kanal je takođe najavljivan kao
megaprojekat koji će izvući Rumuniju iz ekonomske krize. Posle otvaranja se
pokazao kao prilično promašena investicija, što se i da zaključiti po
tadašnjem, a i sadašnjem stepenu razvoja dragih nam suseda.
Gore
navedeni podaci su jedna od kraćih analiza stručnjaka iz oblasti
transporta koju je objavio časopis Vreme. Slični stavovi mogu se čuti i od
gotovo čitave stručne javnosti. Čini se međutim, da to niko niti hoće, niti
želi da čuje. I opet se bavimo stvarima koje ni stara Jugoslavija, sa svim
svojim kapacitetima nije uspela da realizuje, a ne današnja Srbija. Pa mi danas
nismo u stanju da završimo koridor 10 koji je prioritet svih vlada od 1991 na
ovamo, a kopamo kanal do Egeja. Na žalost, narod sluđen niskim strastima i
krvlju kojom ga hrane raznorazni mediji, bavi se farmama i velikim bratom, te
ide na ruku Šćepanu koji se baš zaneo.
Ako on iskopa kanal, Dinkic ce gondolu do meseca.
ОдговориИзбришиA posle i ski staze sa hotelom.
ОдговориИзбриши